دات نت نیوک


رتبه بندی این مطلب:
4.8
4650 بازديد

بنویسید ماهی، بخوانید معجزه

بنویسید ماهی، بخوانید معجزه

دریاها و اقیانوس ها بزرگترین داروخانه طبیعی جهان هستند!

شاید دانستن این نکته برای شما جالب باشد که دانشمندان و پژوهشگران، از دریاها و اقیانوس‌ها به ‌عنوان بزرگ‌ترین داروخانه طبیعی جهان یاد می‌کنند و معتقدند که موجودات دریایی نظیر ماهی و میگو، حاوی مواد بیواکتیو با خواص دارویی بسیار بالا از جمله خواص ضد سرطانی، ضد میکروبی، ضد قارچی، جوان‌سازی و سلامت پوست و مو می‌باشند. در این مقاله به بررسی و پاسخ این سوال که چرا ماهی و میگو باید وارد رژیم غذایی ما شود می پردازیم.

خوشبختانه ایران توسط پهنه‌های آبی مهم جهان شامل خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر احاطه‌ شده است. از آنجایی‌که این پهنه‌ها دارای شرایط خاص اکولوژیکی هستند، درنتیجه آبزیانی که در این اکوسیستم‌ها زندگی می‌کنند برای بقای خود دارای تمهیداتی از جمله ترکیبات و مواد بیواکتیو با خواص منحصر به فرد هستند تا بتوانند با این شرایط ویژه و سخت اکولوژیکی سازگار شوند. بنابراین دریاهای ایران به خصوص خلیج فارس می توانند داروخانه طبیعی باشند.

نتایج تحقیقات وسیع در این زمینه نشان داده است که مصرف منظم غذاهای دریایی می‌تواند ما را از مزیت های این داروخانه طبیعی بهره‌مند سازد. آیا می‌دانستید که سرانه مصرف ماهی در دنیا 20 کیلوگرم است، درحالی ‌که در ایران فقط 8 کیلوگرم یعنی کمتر از نصف میزان استاندارد جهانی است؟

با توجه به مزایا و خواص غذاهای دریایی ازیک ‌طرف و سرانه مصرف پایین ماهی در ایران، تیم علمی-تحقیقاتی جوتی کالا به قلم خانم دکتر سیما راهی بر آن شد که خواص دارویی و سلامتی منابع غذایی مفید دریایی را به تفکیک بررسی کند. امید است که با اطلاع رسانی درست و آگاهی سازی عمومی گامی مهم در اصلاح و تغییر شیوه زندگی مردم کشورمان برداریم. با فروشگاه اینترنتی جوتی کالا فروشنده آنلاین محصولات پروتئینی همراه باشید.

 

 

ماهی در رژیم غذایی

 

 

اهمیت مصرف منظم غذاهای دریایی نظیر ماهی 

ماهی حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی مهم است، ماهی مجموعه ای غنی از مواد غذایی مفید است که بدن اکثر انسان‌ها از آن نظر دچار فقر فراوان می باشد. این مواد شامل پروتئین‌های با کیفیت بالا، ید، انواع ویتامین‌ها و انواع مواد مغذی مفید است.

ماهیان چرب سالم تر هستند

جالب اینجاست که ماهیان چرب نظیر تن ماهیان اغلب سالمتر بنظر می رسند، زیرا غلظت مواد مغذی در این ماهیان بر پایه چربی بالا است. یکی از این مواد ویتامین D است که یک ویتامین محلول در چربی است. ماهیان چرب همچنین حاوی مقادیر بالای امگا 3 و امگا 6 هستند، که برای عملکرد بهینه بدن و مغز بسیار نقش حیاتی ایفا می کنند و بشدت با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در ارتباط می باشند. متاسفانه فقر ویتامین D در اکثر ایرانی ها شایع است و یکی از راه های تامین ویتامین D مصرف منظم آبزیان است. در این زمینه مقاله مصرف غذاهای دریایی و درمان بیمارها را مطالعه نمایید.

مصرف ماهی خطر حملات و سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد

سکته قلبی و مغزی دو مورد از متداول ترین دلایل مرگ زودرس در جهان هستند. ماهی یکی از سالمترین غذاها برای قلب است. تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که به طور منظم در برنامه غذاییشان ماهی استفاده می کنند، به میزان ‌کمتری در معرض خظرات سکته قلبی و سکته مغزی و مرگ‌ بر اثر بیماری های قلبی می باشند. دانشمندان معتقدند که گونه های ماهیان چرب مانند تن ماهیان، بدلیل داشتن میزان بالای امگا 3 و امگا 6، حتی برای سلامت قلب مفید هستند. مصرف ماهی حداقل یک وعده در هفته باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی می شود.

ماهی حاوی مواد مغذی حیاتی در طول رشد و نمو جنین و نوزاد می باشد

اسید چرب امگا 3 و امگا 6 برای رشد و نمو، خصوصاً رشد و نمو مغز و چشم ها بسیار ضروری است. به همین دلیل، متدوال است که خانم های باردار و شیرده بایستی بمیزان کافی امگا 3 را دریافت کنند. اگرچه برخی از ماهیان دارای غلظت بالای جیوه هستند که برای رشد و نمو مشکل زا هستند، بنابراین بایستی دقت نمایید که ماهیانی که مصرف می کنید از مناطق آلوده صید نشده باشند. بنابراین خانم های باردار باید کمتر از ۳۴۰ گرم در هفته ماهی مصرف کنند. آن ها همچنین باید از مصرف ماهیان خام و پخته نشده نیز پرهیز نمایند، زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم هایی باشد که می تواند به جنین آن ها آسیب برساند.

مصرف ماهی سلامت مغز را تقویت می کند

عملکرد مغز اغلب با افزایش سن و روند پیری کاهش می یابد. اگرچه کاهش عملکرد مغز با افزایش سن بطور خفیف طبیعی است، اما بیماری های جدی عصبی مانند آلزایمر نیز وجود دارند. بسیاری از مطالعات میدانی نشان‌ می دهند که نرخ کاهش عملکرد مغزی در افرادی که ماهی بیشتری مصرف می کنند، کندتر است. نتایج مطالعات همچنبن‌ ثابت کرده است که افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند، ماده خاکستری بیشتری به عنوان بافت اصلی عملکردی مغز در بخش هایی از مغز که حافظه و احساسات را تنظیم می کنند، دارند.

مصرف ماهی کمک به جلوگیری و درمان افسردگی می نماید

افسردگی یک وضعیت شایع روانی است. غم و اندوه، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت ها از نشانه های افسردگی است. درحال حاضر افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت جهانی است. مطالعات متعدد ثابت کرده اند که افرادی که مرتباً مصرف ماهی دارند، بسیار کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند. همچنین آزمایشات کنترل شده متعددی نشان دادند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند با افسردگی مبارزه کرده و اثرات داروهای ضد افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. مصرف ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 همچنین ممکن است به بهبود شرایط روانی مثل بهبود اختلال دوقطبی کمک نماید.

ماهی منبع غنی از ویتامین ها است

ماهی منبع غنی از ویتامین D است. ویتامین D در بدن مانند هورمون های استروئیدی عمل می کند. افراد زیادی دارای فقر این ویتامین مهم هستند. ماهی و فرآورده های آن مهمترین منابع ویتامین D می باشند. ماهیان چرب مثل ماهیان تن بالاترین میزان‌ ویتامین D را دارا هستند. اگر شما به اندازه کافی آفتاب نگیرید یا در برنامه غذاییتان به طور منظم‌ از ماهی استفاده نکنید، حتما باید از مکمل های ویتامین D استفاده نمایید. ماهی شیر و ماهی قباد از تن ماهیان لذیذ می باشند.

کاهش خطر بیماری های خود ایمنی

کاهش خطر بیماری های خود ایمنی از دیگر مزایای مصرف ماهی است. بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 زمانی رخ می دهند که سیستم ‌ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت های سالم‌ حمله کند و آن ها را ازبین ببرد. مطالعات متعددی، مصرف امگا 3 یا روغن ماهی را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان و نیز نوعی دیابت خود ایمنی در بزرگسالان مرتبط می داند.

جلوگیری از بیماری آسم در کودکان

مصرف ماهی تا حدودی به جلوگیری از بروز آسم در کودکان کمک می کند. آسم یک بیماری شایع است که با التهاب مزمن مجاری هوایی مشخص می شود. نرخ ابتلا به این بیماری طی چند دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. مطالعات نشان داده مصرف منظم‌ ماهی خطر ابتلا به این بیماری را تا 24 درصد در کودکان کاهش داده است.

تقویت بینایی در سنین بالا

مصرف ماهی از بینایی شما در سنین بالا محافظت می کند. AMD یکی از دلایل اختلالات بینایی یا نابینایی است که در سنین بالا رخ می دهد. بسیاری از تحقیقات نشان دادند که مصرف ماهی و اسید چرب امگا 3، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

بهبود کیفیت خواب

مصرف منظم ماهی باعث بهبود کیفیت خواب می شود. اختلالات خواب در سرتاسر جهان بسیار شایع شده اند. بسیاری از محققین معتقدند که یکی از دلایل این اختلال کمبود ویتامین D می باشد. در مطالعه 6 ماهه که برروی 95 مرد میانسال صورت گرفت، ثابت شد که مصرف سه وعده ماهی در هفته باعث بهبود کیفیت خواب و عملکرد روزانه افراد میانسال ها می شود.

پس از دانستن خواص فراوان مصرف ماهی و باتوجه به در دسترس بودن و آموزش نحوه پخت ماهی و میگو در فروشگاه آنلاین جوتی کالا فروشنده اینترنتی محصولات پروتئینی، اهمیت قرار دادن ماهی در برنامه غذایی هفتگی خانواده امری بدیهی بنظر می رسد. از مصرف ماهی و میگو غافل نشوید. فروشگاه آنلاین جوتی کالا انواع ماهی و میگو تازه را با بالاترین کیفیت در اختیار شما مشتریان عزیز قرار می دهد تا به دلیل عدم مصرف ماهی و میگو دچار هیچ گونه بیماری و عارضه ای نشوید.

1 نظر در مطلب "بنویسید ماهی، بخوانید معجزه" ثبت شده است

احسان

عالی

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x

غذاهای ویکی کالا

تازه های ویکی کالا